Thursday, May 8, 2008

Royal Address speech by MP for Wangsa Maju, Wee Choo Keong, 08 May 2008

TEKS UCAPAN MENJUNJUNG KASIH TITAH TUANKU AHLI
PARLIMEN WANGSA MAJU WEE CHOO KEONG DI SIDANG PARLIMEN

Tuan Yang Dipertua, saya berdiri untuk mengambil bahagian dalam perbahasan usul untuk mempersembahkan ucapan dalam Dewan yang mulia ini dan pertama-tamanya merakamkan ucapan ribuan terima kasih dan menjunjung kasih atas Titah Ucapan Tuanku pada pembukaan Penggal Pertama Parlimen yang ke-12 ini.

Izinkan saya terlebih dahulu mengucapkan tahniah kepada Tuan Yang Di-Pertua kerana telah dipilih sebagai Tuan Yang di-Pertua Dewan Yang Mulia ini dan juga kedua-dua Timbalan Yang DiPertua yang juga dipilih oleh Dewan Yang mulia ini.

Tuan Yang Dipertua,

Ucapan syabas saya rakamkan kepada rakyat amnya, dan secara khususnya pengundi di negeri Wilayah Persekutuan, Kelantan, Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor kerana cukup berani membuat satu penegasan dalam pendirian politik mereka dalam pilihan raya umum baru-baru ini. Ucapan tahniah kepada Pakatan Rakyat kerana bukan sahaja dapat mengekalkan kuasa di negeri Kelantan, bahkan menambahkan pemerintahannya di lima lagi negeri. Di samping itu, tahniah juga kepada rakyat di negeri lain yang berjaya mengurangkan penguasaan majoriti Barisan Nasional yang boleh dijadikan sebagai asas mencapai kemenangan lebih besar dalam pilihanraya umum akan datang.

In fact, it would be incomplete if I do not thank the MENANTU for behaving like a Prime Minister, being arrogant and abusing his MENANTU position that have caused the wrath of not only BN supporters but also the whole country.

Isu-isu yang saya ingin membangkitkan disini ialah:

1. KESELAMATAN

Soal keselamatan negara dan rakyat sentiasa menjadi tumpuan kita. Pembangunan dan kemakmuran tidak bermakna sekiranya rakyat Malaysia tidak berasa selamat untuk bergerak di dalam kawasan kejiranan mereka sendiri. Oleh itu, Kerajaan sepatutnya menumpukan seluruh tenaga dan agensi penguatkuasaan undang-undang untuk memerangi jenayah habis-habisan. Anggota polis perlu dilengkapkan dengan sumber, latihan dan peralatan terbaik untuk menentang jenayah.

Kadar jenayah yang semakin meningkat beberapa tahun kebelakangan ini menjadi petunjuk yang amat jelas bahawa Polis Diraja Malaysia telah gagal dalam menjalankan tugasnya. Tidak cukup dengan itu, pihak polis membenarkan diri mereka menjadi alat paksaan dan keganasan untuk mengekalkan kedudukan kerajaan berkuasa. Pihak polis mesti menukarkan fikiran dan sikap mereka jikalu mereka mahu dapat penhormatan rakyat jelata.

[The police must concentrate on crime prevention measures in order to avoid innocent people becoming victims of crime. For example, innocent females suffering from the trauma of being the victims of snatch thieves. Some of these victims have died as a result of the injuries sustained. Another example is a three year old girl, Sharlini, who is now dead due to crime.]

Soal keselamatan negara dan rakyat sentiasa menjadi tumpuan kita. Pembangunan dan kemakmuran tidak bermakna sekiranya rakyat Malaysia tidak berasa selamat untuk bergerak di dalam kawasan kejiranan mereka sendiri. Oleh itu, Kerajaan sepatutnya menumpukan seluruh tenaga dan agensi penguatkuasaan undang-undang untuk memerangi jenayah habis-habisan. Anggota polis perlu dilengkapkan dengan sumber, latihan dan peralatan terbaik untuk menentang jenayah.

Tuan Yang Dipertua,

Bagaimanapun, kadar jenayah yang semakin meningkat beberapa tahun kebelakangan ini menjadi petunjuk yang amat jelas bahawa Polis Diraja Malaysia telah gagal dalam menjalankan tugasnya. Tidak cukup dengan itu, pihak polis membenarkan diri mereka menjadi alat paksaan dan keganasan untuk mengekalkan kedudukan kerajaan berkuasa.

Disebabkan demikian, hak rakyat dipijak-pijak. Sebuah badan polis yang professional dan cekap memerangi jenayah, menghormati hak asasi manusia, tidak berpihak dari segi politik ketika menjalankan tugas, dan bebas daripada rasuah hanya boleh diwujudkan dengan sebuah badan pemantau yang bebas dan mempunyai kuasa secukupnya.

Tuan Yang Dipertua,

Sejumlah besar anggota polis yang ditugaskan untuk berkhidmat pada ketika ini boleh dikatakan tidak memberi tumpuan kepada perlindungan rakyat biasa dan kawasan-kawasan kejiranan. Masa, wang dan tenaga dihabiskan secara berleluasa untuk melakukan siasatan senyap, mengekang hak asasi, dan terlibat dengan korupsi dan penyalahgunaan kuasa.

Walaubagaimanapu, Kerajaan sepatutnya menaikkan gaji, elaun dan peruntukan perumahan pihak polis sebanyak sekurang-kurang 20 peratus bersesuaian dengan tanggungjawab mereka yang sanggup menggadai nyawa demi memastikan keselamatan rakyat terjamin. Peningkatan gaji, elaun dan peruntukan perumahan ini juga adalah penting untuk menjamin taraf kehidupan mereka lebih-lebih lagi kos hidup yang semakin hari semakin meningkat. Selain itu, menambahkan program latihan yang dilakukan pada kadar yang kerap mesti dibuat dan memastikan pasukan polis sentiasa diperkemaskan dengan teknik pencegahan jenayah terkini.

Dalam masa yang sama, pihak polis juga perlu dipertingkatkan kualiti perkhidmatan mereka. Pelaksanaan kesemua 125 cadangan-cadangan yang dibuat Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC) perlu diimplementasikan dengan segera, sebagaimana yang dicadangkan oleh Suruhanjaya DiRaja Pembaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM pada tahun 2004 untuk menjamin pembasmian sebarang bentuk penyalahgunaan kuasa di kalangan polis termasuklah jenayah, rasuah dan keganasan. Melaksanakan IPCMC dengan serta merta adalah untuk memastikan taraf profesional serta menjamin integriti tertinggi dalam pasukan polis.

Saya amat hairan kenapakah Kerajaan menubuhkan sebuah Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC), Perdana Menteri sendiri teleah mengumumkan bahawa Kerajaan akan menimplementasikan cadang-cadangan tersebut dan selepas pasukan polis menetang cadangan-cadang IPCMC ini, Perdana Menteri menarik balik keputusanya untuk memimplementasikan cadangan tersebut. Ini adalah satu lagi contoh flip-flop Perdana. Jikalau Kerajaan serius untuk mengawal jenayah supaya Negara kita mencapai kepada “zero tolerance”, Kerajan seharusnya memimplementasikan cadangan Suruhanjaya tersebut dan menubuhkan IPCMC dengan segara.

Tuan Yang Dipertua,

Demi faedah semua pihak, kerajaan juga mesti memastikan sekurang-kurangnya 80% pihak polis ditugaskan sepenuhnya dengan tanggungjawab mencegah jenayah yang mempunyai kesan langsung dan pantas ke atas keselamatan rakyat dan setiap kawasan kejiranan. Menggandakan bilangan anggota peronda polis yang ditugaskan untuk mengawal keselamatan di kawasan-kawasan kediaman adalah antara rancangan yang perlu dilakukan sekarang. Pihak polis perlu dibekalkan dengan peralatan yang lebih berkesan untuk memerangi jenayah. Peruntukan mesti disediakan tanpa sebarang pengecualian ke atas peralatan dan teknologi yang mampu menjamin keselamatan rakyat di semua peringkat.

Kebimbangan rakyat mengenai keselamatan mereka begitu serius sejak kebelakangan ini. Tindakan akan menjadi lebih berkesan dengan menempatkan lebih banyak balai polis, pondok polis dan juga 'checkpoint' polis di kawasan-kawasan perumahan, membenarkan kawalan bersifat langsung dengan kehadiran polis untuk mengurangkan sebarang bentuk potensi jenayah di kawasan-kawasan tersebut.

2. PENDATANG HARAM DAN GEJALA JENAYAH

Tuan Yang Dipertua,

Kita menyambut baik semua orang asing dating ke Malaysia secara sah. Kita juga menghargai sumbangan pekerja asing dalam membantu pembangunan ekonomi negara ini, khususnya di sector hartanah dan sector lain.

Walaupun kita mengalu-alukan kedatangan mereka, kita tidak seharusnya lupa bahawa kebanjiran pendatang haram dari Indonesia, Bangladeshi, China dan Myamar membawa bersama pelbagai gejala sosial yang tidak sihat. Apa yang paling kita bimbang sekali ialah penyakit sosial seperti merebaknya pelacuran, permusuhan sesama pendatnag haram, rompakan, pecah rumah dan jenayah yang lain. Beberapa tahun lalu kegiatan pecah rumah berlaku hampir di seluruh Negara dan kebanyakannya adalah angkara pendatang asing.

3. PENDATANG ASING DI JALAN PETALING

Tuan Yang Dipertua, Jalan Petaling di Kuala Lumpur telah tekenal sebagai sebuah destinasi pelancongan di negara kita. Malangnya imej Jalan Petaling telah tercemar dengan kebanjiran pendatang tanpa izin yang telah mendominasi kawasan Jalan Petaling. Pendatang tanpa izin adalah salah dari masalah terbesar negara Malaysia. Rakyat Malaysia telah jemu dengan pendatang tanpa izin yang menjadi ancaman sosial pada negara. Oleh itu, tindakan tegas dan terancang perlu diambil untuk menghantar pulang pendatang tanpa izin ke Negara asal mereka.

Tugas membersihkan pendatang tanpa izin di Jalan Petaling adalah penting. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Polis dan Jabatan Imigresen harus segera mengambil tindakan bersama untuk menangkap dan menghantar pulang pendatang tanpa izin mulai di Jalan Petaling dan di seluruh negara secara amnya.

SINGAPOREANS

There are many Singaporeans, who are living and working in Malaysia for many years – some even for more than 10 years. There are many Singaporeans, who have used Malaysia as their place of residence. This category of Singaporeans has stayed in Malaysia under Social Pass and they will leave Malaysia at the end of every month to a neighbouring country like Thailand to renew their Social Pass.

Please take note that this category of Singaporeans, who are living and working in Malaysia, are abusing our kindness. I am sure that if such a matter happened in Singapore, the Singapore Immigration Department will not hesitate to take actions against Malaysians.

How could the Immigration Department allow Singaporeans of this category to leave and return to Malaysia every month and such activities have been going on for years without control. I consider that this type of Singaporeans can also be classified as illegal immigrants like others.

I call upon the government and in particular Immigration Department to tighten up our immigration control and not allow the Singaporeans to mess around with our laws.

4. MENGHAPUSKAN RASUAH

Tuan Yang Dipertua,

Gejala rasuah menjadi berleluasa di dalam kerajaan dan tidak boleh dicabar di bawah
perlindungan pemerintah yang berkuasa. Projek-projek mega diberikan kepada individu-individu dan syarikat-syarikat yang mempunyai hubungan politik yang baik dengan mereka yang berkuasa. Ini mengakibatkan kos-kos projek melambung tinggi ke tahap yang melampau yang akan dibiayai dengan wang cukai daripada rakyat. Kos projek yang melonjak juga bermakna kos hidup yang semakin tinggi dan pembayar cukai terpaksa menanggung kedua-duanya akibat rasuah yang berleluasa.

Badan Pencegah Rasuah seharusnya menjadi sebuah badan yang bebas daripada Jabatan Perdana Menteri dan hanya melapor kepada Parlimen sahaja.

Usaha kerajaan untuk membendung gejala rasuah ini nampaknya tidak dilakukan secara bersungguh-sungguh. Ini terbukti, sebanyak 18 kes rasuah yang diumumkan oleh Perdana Menteri membabitkan individu berprofil tinggi termasuk menteri dan smapai hari ini 18 individu ini belum lagi dituduh di Mahkamah. Rakyat masih tertunggu-tunggu dari tahun 2004 sehingga hari, bilakah 18 individu yang berprofil tinggi akan dituduh mengenai dengan kes rasuah.

MEWUJUDKAN SEBUAH BADAN KEHAKIMAN YANG BEBAS

Beberapa perkembangan sejak kebelakangan ini jelas membuka ruang untuk ketelusan dan integriti Institusi Kehakiman Negara dipertikaikan.

Pendedahan lengkap oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendedahkan bukti bagaimana Hakim dipengaruhi oleh pihak luar dalam membuat keputusan dalam kes melibatkan beliau. Ini mengukuhkan lagi keyakinan bahawa apa yang berlaku ke atas Datuk Seri Anwar merupakan satu konspirasi politik jahat menjatuh beliau.

Implikasi pendedahan tersebut ialah negara berada dalam krisis. Institusi yang seharusnya menjadi pelindung keadilan dan harapan rakyat kini hancur maruah dan kehormatanya. Negara yang rakyatnya tidak menghormati sistem perundangan serta kehakiman bakal berdepan dengan masalah yang lebih hebat. Di mata dunia juga Malaysia akan dipandang lebih buruk.

Skandal pita Lingam baru-baru ini telah mengukuhkan persepsi awam bahawa badan kehakiman di negara ini adalah korup dan berpihak kepada kerajaan berkuasa, terutamanya selepas krisis kehakiman 1988. Ia telah gagal mempertahankan hak rakyat dan memberikan keadilan kepada mereka yang menjadi mangsa kepada golongan kaya dan berkuasa.

Kita menyambut baik titah Pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah pada Persidangan Hakim-hakim Malaysia bulan lalu bahawa badan kehakiman mesti sentiasa mempertahankan fungsi dan semangat Perlembagaan Persekutuan tanpa mengorbankan doktrin pengasingan kuasa, Rukun Negara dan kebebasan badan kehakiman itu sendiri dalam menegakkan sistem keadilan.

Cadangan penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman juga mendapat sokongan ramai dengan pelbagai pihak meminta saranan itu segera dilaksanakan bagi membantu mengurangkan kemungkinan berlaku penyalahgunaan kuasa dan ketidakadilan dalam sistem perundangan negara ini.

MEMANSUHKAN JAWATAN MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN

Tuan Yang Dipertua,

Dalam pilihanraya umum baru-baru ini, Pakatan Rakyat telah mencapai kejayaan yang cukup gemilang di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Calon Pakatan Rakyat hanya kalah di satu kerusi sahaja, iaitu di Setiawangsa. Menteri Wilayah Persekutuan adalah satu-satunya calon dari Barisan Nasional (BN) di Kuala Lumpur yang dipilih dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu. Dengan kata lain, beliau adalah ahli pembangkang dalam parlimen Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Tetapi parti yang kalah dengan teruk, telah berkuasa. Ini adalah satu fakta yang tak pernah berlaku di dalam maysarakat berdemocrasi di seluruh dunia.

Lebih dari itu, Menteri Wilayah Persekutuan hanya bergantung kepada undi pos untuk meyelatkan kerusi Parlimen Setiawangsa. Oleh itu, beliau sepatutnya dilantik sebagai Menteri Undi Pos.

Di bawah Akta Wilayah Persekutuan, Datuk Bandar Kuala umpur adalah satu-satunya pihak yang mempunyai kuasa ksekutif dan bukan Menteri Wilayah Persekutuan. Oleh itu, jawatan ini perlu dimansuhkan dengan segera. Padahalnya 1995 sehingga 2004 Kemkenterian Wilayah Persekutuan telah dimansuihkan dan Kuala Lumpur itadbirkan lebih baik daripada sekarang kerana tiada Menteri Wilayah Persekutuan dan imbalannya emmain politics ariah.

Saya dengan ini mendesak Perdan Menteri supaya tidak membazirkan wang rakyat dan memansuhkan jawatan Menteri Wilayah Persekutuan yang tidak mempunyai kuasa untuk melakukan apa-apa bagi kepentingan penduduk Kuala Lumpur dan kewujudan Kementerian ini untuk memain peranan politik BN sahaja.

Tuan Yang Dipertua,

Saya juga ingin menarik perhatian bahawa cara perlantikan Anggota Lembaga Penasihat DBKL oleh Datuk Bandar juga perlu digubal. Dan alhli-ahli Lembaga Penasihat tersebut adalah dari BN dan kuncu-kuncunya. Demi mengimbangi keadaan ini, saya menggesa semua Ahli Parlimen Kuala Lumpur dilantik secara automatk sebagai Anggota Lembaga Penasihat DBKL, bagi membolehkan suara rakyat diwakili dalam pembentukan dasar serta penilaian pelaksanaan dasar DBKL.

Tuan Yang Dipertua,

In order to resolve all the social problems in Kuala Lumpur, we must amend the Federal Capital Act so that the post of Datuk Bandar KL to be elected by all the residents of Kuala Lumpur. This is the only way to make Datuk Bandar to be responsive to the need of the people and become more accountable and transparent.

5. PEMBANGUNAN DI WANGSA MAJU TIDAK TERATUR

Hari ini, kawasan Parlimen Wangsa Maju telah rancak dibangunkan dengan rumah-rumah kediaman dan komersial. Ia memang tidak dinafikan sebagai satu perkembangan yang baik. Bagaimanapun, terlalu banyak projek perumahan dan bangunan-bangunan perdagangan secara berlebihan dan tidak terkawal juga mendatangkan kesan yang negatif terutamanya banyak projek perumahan ini hanya dilakukan oleh sebuah syarikat pemaju yang sama, iaitu Platinum Victory Sdn Bhd.

Banyak projek di bawah Platinum Victory Sdn Bhd telah diluluskan oler DBKL untuk Wangsa Maju tanpa memikirkan kemudahan-kemudahan awam di kawasan tersebut. Sudah terdapat pembangunan berlebihan di Wangsa Maju dan telah menyebabkan kesesakan lalulintas di Jalan Genting Kelang saban hari.

DBKL harus siasat sama ada projek perumahan dan bangunan dagangan di Wangsa Maju oleh Plantinium Victory Sdn Bhd ada mengikut polisi pembangunan DBKL dan peraturan-peraturan pembangunan yang sedia ada.

Sebidang tanah yang bersebelahan dengan sebuah tasik di Jalan Genting Kelang telah digunakan untuk projek perumahaan, sekali lagi ia dilaksanakan oleh Platinum Vicotry Sdn Bhd. Apakah sebab tanah ini diperuntukkan dan adakah suatu tender persendirian untuk projek ini telah dibuat? Kenapkah Platinum Victory Sdn Bhd telah diberi layan keisatimewaan.

6.
PELANTIKAN AHLI PEMBANGKANG SEBAGAI PENGERUSI JAWATANKUASA KIRA-KIRA WANG NEGARA (PAC)

Tuan Yang Dipertua, tujuan utama penubuhan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) ialah memeriksa dan memantau urusan kewangan negara dan memastikan ketelusan pengurusan dan pentadbiran kewangan negara ditadbir secara baik dan sempurna.

Untuk membentuk sebuah kerajaan yang bersih, bebas daripada rasuah, boleh dipercayai dan memelihara kepentingan rakyat, kerajaan sepatutnya melantik ahli pembangkang sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

Jika Perdana Menteri seringkali menegaskan ketelusan dan sedia mendengar kebenaran suara rakyat, maka sudahlah tiba masanya untuk melantik daripada kalangan Ahli Pembangkang untuk menajdi Pengerusi PAC demi memastikan segala urusan kewangan negara tidak berlaku sebarang penyelewengan dan membazirkan wang rakyat.

7.
AKTA KEBEBASAN MAKLUMAT ATAU DATA PROTECTION ACT

Untuk mengwujudkan sebuah masyarakat yang bermaklumat, sebuah masyarakat yang bebas dan bertanggungjawab dan sebuah kerajaan yang baik dengan pemerintahan yang telus serta berani memikul tanggungjawab, maka kita sebenarnya memerlukan satu undang-undang yang menjamin kebebasan maklumat dan juga maklumat/data yang disimpan oleh pihak kerajaan atau syarikat swasta seperti bank-bank dan lain-lain. Pada 24 Mei 1993 semasa saya sebagai Ahli Parlimen Bukit Bintang, saya telah menyeru Kerajan untuk melusluskan satu akta bernama Freedom of Information Act. Dimana akta ini boleh mengawal supaya data-data yang disimpankan oleh polis, syarikat-syarikat perbankan dan lain adalah seratus-peratus betul.

Tuan Yang Dipertua,

Kita tidak boleh menafikan bahawa data-data yang disimpan oleh insitusi yang menyiman data seperti CETOS, institusi perbankan dan lain dimana orang awam dalam rekodnya adalah seorang bankrap sedangkan orang tersebut bukanya seorang bankrap. Keadaan ini menjejaskan kepentingang ornag tertentu.

Di Amerika Syarikat mereka ada Freedom of Information Act dan di UK ia ada Data Protection Act. Di UK orang awam boleh menulis surat kepada mana agensi kerajaasn, syarikat perbankan dan lain untuk mendapatkan apa-apa maklumnat mengenai dengan meraka ataupun informasi mengenai mereka dan agensi kerajaan atau syarikat tersebut mesti memberuikan maklumat mengenai beliau dan beliau ada hak untuk membetulkan maklumat yang tidak betul. Negara kita sudah sampai dmasa untuk memluluskan satu Freedom of Information Act atau Data Protection Act.

Tuan Yang Dipertua,

Saya menyeru Kerajan supaya mebentang satu ruang undang bernama Freedom of Information Act atau Data Protection Act.

Tuan Yang Dipertua,

AIRASIA DIBERI LAYANAN ISTIMEWA
Isu ini adalah menuju kepada Menteri Pengangkutan. Padahalnya isu-siu perlu dijawab oleh Menteri Pengangkutan yang lepas.

Dalam ucapan titah tuanku, Dewan telah diberitahu bahawa berdasarkan pertambahan penumpang pengangkutan udara termasuk perkhidmatan udara tambang murah, sebuah terminal pengangkutan tambang murah baru yang tetap akan dibina di apangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang.

It is a well known fact that KLIA is under utilised. Yet the BN government saw it fit to build a LCCT strictly for the use of AirAsia, which Datuk Tony Fernandes had been known to have called it AirAsia’s home. It was most unprecedented that a government had gone all the way to build an airport for a private company, which the government had no interest in whatsoever.

If the BN government felt it should help AirAsia then it should have alienated the land and leased it to AirAsia. The government had no business spending the rakyat’s monies for a private company, which was and still is controlled by Datuk Tony Fernades and his gang.

It was most shocking that the BN government paid RM108 million for the LCCT, which is a simple building with mainly iron satructures. From the rough valuation that I got from a contractor, LCCT should not have cost more than RM30 million. Therefore, about RM80 million had gone some where else. The LCCT prtoject was awarded to FAJARBARU BUILDER GROUP BHD without OPEN TENDER. This company had no previous experience of building half an inch of airport let alone a whole airport. This company provides “INVESTMENT HOLDING AND PROVISION OF MANAGEMENT SERVICES.” This company was just a front for someone in the BN government to make our hard earned monies.

The directors of Fajarbaru Builder Group Bhd are:

1. Lee Peng Seng, 2 Jalan 10/14, Section 10, 4600 Petaling Jaya

2. Dato’ Kuan Peng Ching @ Kuan Peng Soon, 8 Lorong Cenderai, Off Jalan Bukit Pantai, Bangsar

3. Ooi Leng Chooi from Seremban

4. Dato’ Ismail bin Hj Omar, 3 Jalan 8, Kemansah Height, Selangor

5. Lee Gee Huy @ Lee Kong Fee, 361 Taman Seremban, Jalan Tampin, 70450 Seremban

6. Dato’ Loo Keng Kok , 39 Lakeview Saujana Resort, Seksyen U2, Shah Alam

7. Fong Kuan Muing, 301, Off Jalan Tan Sri Manikavasagam, Seremban

8. Wong Chee Heng, 12 Jalan USJ 1 8/2C, UEP Subang Jaya, 47630 Petaling Jaya

I call upon the Government to state why there was no Open Tender for the award of this LCCT project to Fajarbaru Builder Group Bhd.

FAKS

In 2006 FAKS, a subsidiary of AirAsia, was fighting extremely hard for the Rural Air Services for Sabah and Sarawak, which was then serviced by MAS. Menteri Pengakutan memberikan Rural Air Services ini kepada FAK dimana pegawainya bersama dengan AirAsia. So MAS handover 9 aircrafts in good condition to FAKS. Upon granting the RAS to FAKS, the government immediately paid RM60 million as subsidy to FAKS. This was most unusual. Normally, subsidy is only paid after the FAKS have performed the RAS.

FAKS performance was so bad that the Sabahan and Sarawakian were very fed up and angry with FAKS. Both Sabah and Sarawak state governments complained to the Menteri Pengangkutan.

In October 2007, MAS was called in by the Minister of Transport to take over the RAS again. Prior to MAS taking over, MAS discovered that out of the 9 aircrafts 7 were not air-worthy and one of the nine was “canabalised.”

It cost RM35 million to repair and to make the 7 aircraft air-worthy. The government had to pay RM35 million to MAS. Why the government had to pay the RM35 million to MAS for all the misdeeds of FAKS, a subsidiary of AirAsia and a private company?

Now FAKS/AIRASIA is claiming for another RM260 million for the so-called loses that it claimed to have sustained. This figure of RM260 million is just a figure that they plucked from the air. There is no audited account to substantiate such losses. In any event, the government should not be responsible for whatever losses that FAKs/AirAsia has sustained. They asked for it.

Bukankah ini membazirkan wang rakyat? Bukankah ini adalah satu ceri rasuah untuk menjaga kepentingan FAKS/AIRASIA.

Kita mengalu-alukan projek pembinaan terminal pengangkutan tambang murah yang tetap ini. Bagaimanapun, kerajaan mestilah telus dan tidak hanya memberikan layanan istimewa kepada sebuah syarikat penerbangan swasta sahaja.

AirAsia, misalnya telah diberikan hak dan keistimewaan yang telah membolehkan ia menjadi sebuah syarikat penerbangan yang mampu memperolehi keuntungan RM100 juta dalam masa yang singkat. Kerajaan telah memberikan banyak subsidi kepada AirAsia. Sehingga hari ini AirAsia telah mempunyai hutang yang banyak kepada Malaysia Airport Berhad (MAB) RM90 juta dan Malaysia Airline System (MAS) RM85 juta. Ia juga hutang kepada Petronas lebih kurang RM20 juta.

Tuan Yang Dipertua,

Kenapakah AirAsia ini kebal dari apa-apa tindakan dari MAB, Petronas dan MAS, syarikat-syarikat yang dikawal oleh kerajaan?

Bilakah kerajaan akan mengarahkan MAB, Petrtonas dan MAS mengambil tindakan untuk mengambilbalik hutang-huitang tersebut daripada AirAsia.

Tuan Yang Dipertua,

Saya juga difahamkan bahawa AirAsia telah memasuki Fuel Hedging agreement dengan pihak ketiga dimana harga minyak mencapai US$90 pihak ketiga boleh “exercise option” untuk mebeli minyak dengan harga US$82. Sekarang harga minyak telah naik lebih daripada US$120 satu barel. Ini menunjukkan bahawa AirAisa akan menhadapi masallah kewangan.

If AirAsia is in financial difficulties, which it will be in view of fuel hedging contracts, is the Government going to give more subsidies to AirAsia to overcome its financial problems.

LOW COST AIRLINES HAVE COLLAPSED IN AMERICA AND HONG KONG

It is now a fact that the following low cost airlines SKYWEST and ALOHA in America and recently Oasis in Hong Kong have collapsed. In India, the low costs airlines namely Jetway, Indian Ailrine, KingFishers and Skyjet are all in deep financial trouble.

I am certain that AirAsia will not be exempted because its survival depends very much from the generous financial assistance and special concession from the BN government.

LANGIT TERBUKA

Demi mengelakkan AirAsia daripada terus monopoli, saya menyarankan supaya kerajaan mengamalkan dasar langit terbuka dengan membenarkan syarikat-syarikat penerbangan yang lain seperti MAS menjalankan perkhidmatan Tambang Murah dalam negara.

Kenapakah kerajaan memberikan hak keestimewaan kepada AirAsia untuk monopolikan low cost carrier services di dalam Negara.

ALL-IN-ONE FARE SYSTEM

At the moment, the advertised fares of AirAsia do not represent the real price. When it advertised RM9.99 it does not mean it is RM9.99 but plus other charges like fuel, airport tax and other charges. The actual may become RM150-00 and not RM9.99 as advertised. Such business tactics are unethical and should be stopped.

The government should stop such unhealthy practices. The Government should come out with new ruling that all advertised fares for all airlines must reflect the actual price paid by the passenger, i.e. the all-in-one fare system.

FOREIGN COMPANY

Malaysian government policy for foreign company to do business in Malaysia must have at least 30% Bumiputra in its equity. American International Assurance Co Ltd (AIA) is the only foreign company that was given special right to do business in Malaysia without having to localise and provide 30% of its equity for Bumiputra.

The Government should tell us why AIA has been given special right and why it is exempted from all the government policies to do business in Malaysia.