TEKS UCAPAN MENJUNJUNG KASIH TITAH TUANKU AHLI
PARLIMEN WANGSA MAJU WEE CHOO KEONG DI SIDANG PARLIMEN
Tuan Yang Dipertua, saya berdiri untuk mengambil bahagian dalam perbahasan usul untuk mempersembahkan ucapan dalam Dewan yang mulia ini dan pertama-tamanya merakamkan ucapan ribuan terima kasih dan menjunjung kasih atas Titah Ucapan Tuanku pada pembukaan Penggal Pertama Parlimen yang ke-12 ini.
Izinkan saya terlebih dahulu mengucapkan tahniah kepada Tuan Yang Di-Pertua kerana telah dipilih sebagai Tuan Yang di-Pertua Dewan Yang Mulia ini dan juga kedua-dua Timbalan Yang DiPertua yang juga dipilih oleh Dewan Yang mulia ini.
Tuan Yang Dipertua,
In fact, it would be incomplete if I do not thank the MENANTU for behaving like a Prime Minister, being arrogant and abusing his MENANTU position that have caused the wrath of not only BN supporters but also the whole country.
Isu-isu yang saya ingin membangkitkan disini ialah:
1. KESELAMATAN
Soal keselamatan negara dan rakyat sentiasa menjadi tumpuan kita. Pembangunan dan kemakmuran tidak bermakna sekiranya rakyat
Kadar jenayah yang semakin meningkat beberapa tahun kebelakangan ini menjadi petunjuk yang amat jelas bahawa Polis Diraja
[The police must concentrate on crime prevention measures in order to avoid innocent people becoming victims of crime. For example, innocent females suffering from the trauma of being the victims of snatch thieves. Some of these victims have died as a result of the injuries sustained. Another example is a three year old girl, Sharlini, who is now dead due to crime.]
Soal keselamatan negara dan rakyat sentiasa menjadi tumpuan kita. Pembangunan dan kemakmuran tidak bermakna sekiranya rakyat
Tuan Yang Dipertua,
Disebabkan demikian, hak rakyat dipijak-pijak. Sebuah badan polis yang professional dan cekap memerangi jenayah, menghormati hak asasi manusia, tidak berpihak dari segi politik ketika menjalankan tugas, dan bebas daripada rasuah hanya boleh diwujudkan dengan sebuah badan pemantau yang bebas dan mempunyai kuasa secukupnya.
Tuan Yang Dipertua,
Walaubagaimanapu, Kerajaan sepatutnya menaikkan gaji, elaun dan peruntukan perumahan pihak polis sebanyak sekurang-kurang 20 peratus bersesuaian dengan tanggungjawab mereka yang sanggup menggadai nyawa demi memastikan keselamatan rakyat terjamin. Peningkatan gaji, elaun dan peruntukan perumahan ini juga adalah penting untuk menjamin taraf kehidupan mereka lebih-lebih lagi kos hidup yang semakin hari semakin meningkat. Selain itu, menambahkan program latihan yang dilakukan pada kadar yang kerap mesti dibuat dan memastikan pasukan polis sentiasa diperkemaskan dengan teknik pencegahan jenayah terkini.
Dalam masa yang sama, pihak polis juga perlu dipertingkatkan kualiti perkhidmatan mereka. Pelaksanaan kesemua 125 cadangan-cadangan yang dibuat Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC) perlu diimplementasikan dengan segera, sebagaimana yang dicadangkan oleh Suruhanjaya DiRaja Pembaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM pada tahun 2004 untuk menjamin pembasmian sebarang bentuk penyalahgunaan kuasa di kalangan polis termasuklah jenayah, rasuah dan keganasan. Melaksanakan IPCMC dengan serta merta adalah untuk memastikan taraf profesional serta menjamin integriti tertinggi dalam pasukan polis.
Tuan Yang Dipertua,
Kebimbangan rakyat mengenai keselamatan mereka begitu serius sejak kebelakangan ini. Tindakan akan menjadi lebih berkesan dengan menempatkan lebih banyak balai polis, pondok polis dan juga 'checkpoint' polis di kawasan-kawasan perumahan, membenarkan kawalan bersifat langsung dengan kehadiran polis untuk mengurangkan sebarang bentuk potensi jenayah di kawasan-kawasan tersebut.
2. PENDATANG HARAM DAN GEJALA JENAYAH
Tuan Yang Dipertua,
Kita menyambut baik semua orang asing dating ke
Walaupun kita mengalu-alukan kedatangan mereka, kita tidak seharusnya lupa bahawa kebanjiran pendatang haram dari
3. PENDATANG ASING DI JALAN PETALING
Tuan Yang Dipertua, Jalan Petaling di Kuala Lumpur telah tekenal sebagai sebuah destinasi pelancongan di negara kita. Malangnya imej Jalan Petaling telah tercemar dengan kebanjiran pendatang tanpa izin yang telah mendominasi kawasan Jalan Petaling. Pendatang tanpa izin adalah salah dari masalah terbesar negara
Tugas membersihkan pendatang tanpa izin di Jalan Petaling adalah penting. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Polis dan Jabatan Imigresen harus segera mengambil tindakan bersama untuk menangkap dan menghantar pulang pendatang tanpa izin mulai di Jalan Petaling dan di seluruh negara secara amnya.
SINGAPOREANS
There are many Singaporeans, who are living and working in
Please take note that this category of Singaporeans, who are living and working in
4. MENGHAPUSKAN RASUAH
Tuan Yang Dipertua,
Gejala rasuah menjadi berleluasa di dalam kerajaan dan tidak boleh dicabar di bawah
perlindungan pemerintah yang berkuasa. Projek-projek mega diberikan kepada individu-individu dan syarikat-syarikat yang mempunyai hubungan politik yang baik dengan mereka yang berkuasa. Ini mengakibatkan kos-kos projek melambung tinggi ke tahap yang melampau yang akan dibiayai dengan wang cukai daripada rakyat.
Badan Pencegah Rasuah seharusnya menjadi sebuah badan yang bebas daripada Jabatan Perdana Menteri dan hanya melapor kepada Parlimen sahaja.
Usaha kerajaan untuk membendung gejala rasuah ini nampaknya tidak dilakukan secara bersungguh-sungguh. Ini terbukti, sebanyak 18 kes rasuah yang diumumkan oleh Perdana Menteri membabitkan individu berprofil tinggi termasuk menteri dan smapai hari ini 18 individu ini belum lagi dituduh di Mahkamah. Rakyat masih tertunggu-tunggu dari tahun 2004 sehingga hari, bilakah 18 individu yang berprofil tinggi akan dituduh mengenai dengan kes rasuah.
MEWUJUDKAN SEBUAH BADAN KEHAKIMAN YANG BEBAS
Beberapa perkembangan sejak kebelakangan ini jelas membuka ruang untuk ketelusan dan integriti Institusi Kehakiman Negara dipertikaikan.
Pendedahan lengkap oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendedahkan bukti bagaimana Hakim dipengaruhi oleh pihak luar dalam membuat keputusan dalam kes melibatkan beliau. Ini mengukuhkan lagi keyakinan bahawa apa yang berlaku ke atas Datuk Seri Anwar merupakan satu konspirasi politik jahat menjatuh beliau.
Implikasi pendedahan tersebut ialah negara berada dalam krisis. Institusi yang seharusnya menjadi pelindung keadilan dan harapan rakyat kini hancur maruah dan kehormatanya. Negara yang rakyatnya tidak menghormati sistem perundangan serta kehakiman bakal berdepan dengan masalah yang lebih hebat. Di mata dunia juga
Skandal pita Lingam baru-baru ini telah mengukuhkan persepsi awam bahawa badan kehakiman di negara ini adalah korup dan berpihak kepada kerajaan berkuasa, terutamanya selepas krisis kehakiman 1988. Ia telah gagal mempertahankan hak rakyat dan memberikan keadilan kepada mereka yang menjadi mangsa kepada golongan kaya dan berkuasa.
Kita menyambut baik titah Pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah pada Persidangan Hakim-hakim Malaysia bulan lalu bahawa badan kehakiman mesti sentiasa mempertahankan fungsi dan semangat Perlembagaan Persekutuan tanpa mengorbankan doktrin pengasingan kuasa, Rukun Negara dan kebebasan badan kehakiman itu sendiri dalam menegakkan sistem keadilan.
Cadangan penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman juga mendapat sokongan ramai dengan pelbagai pihak meminta saranan itu segera dilaksanakan bagi membantu mengurangkan kemungkinan berlaku penyalahgunaan kuasa dan ketidakadilan dalam sistem perundangan negara ini.
MEMANSUHKAN JAWATAN MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN
Tuan Yang Dipertua,
Dalam pilihanraya umum baru-baru ini, Pakatan Rakyat telah mencapai kejayaan yang cukup gemilang di Wilayah Persekutuan
Lebih dari itu, Menteri Wilayah Persekutuan hanya bergantung kepada undi pos untuk meyelatkan kerusi Parlimen Setiawangsa. Oleh itu, beliau sepatutnya dilantik sebagai Menteri Undi Pos.
Di bawah Akta Wilayah Persekutuan, Datuk Bandar Kuala umpur adalah satu-satunya pihak yang mempunyai kuasa ksekutif dan bukan Menteri Wilayah Persekutuan. Oleh itu, jawatan ini perlu dimansuhkan dengan segera. Padahalnya 1995 sehingga 2004 Kemkenterian Wilayah Persekutuan telah dimansuihkan dan Kuala Lumpur itadbirkan lebih baik daripada sekarang kerana tiada Menteri Wilayah Persekutuan dan imbalannya emmain politics ariah.
Saya dengan ini mendesak Perdan Menteri supaya tidak membazirkan wang rakyat dan memansuhkan jawatan Menteri Wilayah Persekutuan yang tidak mempunyai kuasa untuk melakukan apa-apa bagi kepentingan penduduk Kuala Lumpur dan kewujudan Kementerian ini untuk memain peranan politik BN sahaja.
Tuan Yang Dipertua,
Saya juga ingin menarik perhatian bahawa cara perlantikan Anggota Lembaga Penasihat DBKL oleh Datuk Bandar juga perlu digubal. Dan alhli-ahli Lembaga Penasihat tersebut adalah dari BN dan kuncu-kuncunya. Demi mengimbangi keadaan ini, saya menggesa semua Ahli Parlimen Kuala Lumpur dilantik secara automatk sebagai Anggota Lembaga Penasihat DBKL, bagi membolehkan suara rakyat diwakili dalam pembentukan dasar serta penilaian pelaksanaan dasar DBKL.
Tuan Yang Dipertua,
In order to resolve all the social problems in
5. PEMBANGUNAN DI WANGSA MAJU TIDAK TERATUR
Hari ini, kawasan Parlimen Wangsa Maju telah rancak dibangunkan dengan rumah-rumah kediaman dan komersial. Ia memang tidak dinafikan sebagai satu perkembangan yang baik. Bagaimanapun, terlalu banyak projek perumahan dan bangunan-bangunan perdagangan secara berlebihan dan tidak terkawal juga mendatangkan kesan yang negatif terutamanya banyak projek perumahan ini hanya dilakukan oleh sebuah syarikat pemaju yang sama, iaitu Platinum Victory Sdn Bhd.
Banyak projek di bawah Platinum Victory Sdn Bhd telah diluluskan oler DBKL untuk Wangsa Maju tanpa memikirkan kemudahan-kemudahan awam di kawasan tersebut. Sudah terdapat pembangunan berlebihan di Wangsa Maju dan telah menyebabkan kesesakan lalulintas di Jalan Genting Kelang saban hari.
DBKL harus siasat sama ada projek perumahan dan bangunan dagangan di Wangsa Maju oleh Plantinium Victory Sdn Bhd ada mengikut polisi pembangunan DBKL dan peraturan-peraturan pembangunan yang sedia ada.
Sebidang tanah yang bersebelahan dengan sebuah tasik di Jalan Genting Kelang telah digunakan untuk projek perumahaan, sekali lagi ia dilaksanakan oleh Platinum Vicotry Sdn Bhd. Apakah sebab tanah ini diperuntukkan dan adakah suatu tender persendirian untuk projek ini telah dibuat? Kenapkah Platinum Victory Sdn Bhd telah diberi layan keisatimewaan.
6. PELANTIKAN AHLI PEMBANGKANG SEBAGAI PENGERUSI JAWATANKUASA KIRA-KIRA WANG NEGARA (PAC)
Tuan Yang Dipertua, tujuan utama penubuhan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) ialah memeriksa dan memantau urusan kewangan negara dan memastikan ketelusan pengurusan dan pentadbiran kewangan negara ditadbir secara baik dan sempurna.
Untuk membentuk sebuah kerajaan yang bersih, bebas daripada rasuah, boleh dipercayai dan memelihara kepentingan rakyat, kerajaan sepatutnya melantik ahli pembangkang sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).
Jika Perdana Menteri seringkali menegaskan ketelusan dan sedia mendengar kebenaran suara rakyat, maka sudahlah tiba masanya untuk melantik daripada kalangan Ahli Pembangkang untuk menajdi Pengerusi PAC demi memastikan segala urusan kewangan negara tidak berlaku sebarang penyelewengan dan membazirkan wang rakyat.
7. AKTA KEBEBASAN MAKLUMAT ATAU DATA PROTECTION ACT
Untuk mengwujudkan sebuah masyarakat yang bermaklumat, sebuah masyarakat yang bebas dan bertanggungjawab dan sebuah kerajaan yang baik dengan pemerintahan yang telus serta berani memikul tanggungjawab, maka kita sebenarnya memerlukan satu undang-undang yang menjamin kebebasan maklumat dan juga maklumat/data yang disimpan oleh pihak kerajaan atau syarikat swasta seperti bank-bank dan lain-lain. Pada 24 Mei 1993 semasa saya sebagai Ahli Parlimen Bukit Bintang, saya telah menyeru Kerajan untuk melusluskan satu akta bernama Freedom of Information Act. Dimana akta ini boleh mengawal supaya data-data yang disimpankan oleh polis, syarikat-syarikat perbankan dan lain adalah seratus-peratus betul.
Tuan Yang Dipertua,
Tuan Yang Dipertua,
Isu ini adalah menuju kepada Menteri Pengangkutan. Padahalnya isu-siu perlu dijawab oleh Menteri Pengangkutan yang lepas.
Dalam ucapan titah tuanku, Dewan telah diberitahu bahawa berdasarkan pertambahan penumpang pengangkutan udara termasuk perkhidmatan udara tambang murah, sebuah terminal pengangkutan tambang murah baru yang tetap akan dibina di apangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang.
It is a well known fact that KLIA is under utilised. Yet the BN government saw it fit to build a LCCT strictly for the use of AirAsia, which Datuk Tony Fernandes had been known to have called it AirAsia’s home. It was most unprecedented that a government had gone all the way to build an airport for a private company, which the government had no interest in whatsoever.
If the BN government felt it should help AirAsia then it should have alienated the land and leased it to AirAsia. The government had no business spending the rakyat’s monies for a private company, which was and still is controlled by Datuk Tony Fernades and his gang.
It was most shocking that the BN government paid RM108 million for the LCCT, which is a simple building with mainly iron satructures. From the rough valuation that I got from a contractor, LCCT should not have cost more than RM30 million. Therefore, about RM80 million had gone some where else. The LCCT prtoject was awarded to FAJARBARU BUILDER GROUP BHD without OPEN TENDER. This company had no previous experience of building half an inch of airport let alone a whole airport. This company provides “INVESTMENT HOLDING AND PROVISION OF MANAGEMENT SERVICES.” This company was just a front for someone in the BN government to make our hard earned monies.
The directors of Fajarbaru Builder Group Bhd are:
1. Lee Peng Seng, 2 Jalan 10/14, Section 10, 4600 Petaling Jaya
2. Dato’ Kuan Peng Ching @ Kuan Peng Soon, 8 Lorong Cenderai, Off Jalan Bukit Pantai, Bangsar
3. Ooi Leng Chooi from Seremban
I call upon the Government to state why there was no Open Tender for the award of this LCCT project to Fajarbaru Builder Group Bhd.
FAKS
In 2006 FAKS, a subsidiary of AirAsia, was fighting extremely hard for the Rural Air Services for Sabah and
FAKS performance was so bad that the Sabahan and Sarawakian were very fed up and angry with FAKS. Both Sabah and
In October 2007, MAS was called in by the Minister of Transport to take over the RAS again. Prior to MAS taking over, MAS discovered that out of the 9 aircrafts 7 were not air-worthy and one of the nine was “canabalised.”
It cost RM35 million to repair and to make the 7 aircraft air-worthy. The government had to pay RM35 million to MAS. Why the government had to pay the RM35 million to MAS for all the misdeeds of FAKS, a subsidiary of AirAsia and a private company?
Now FAKS/AIRASIA is claiming for another RM260 million for the so-called loses that it claimed to have sustained. This figure of RM260 million is just a figure that they plucked from the air. There is no audited account to substantiate such losses. In any event, the government should not be responsible for whatever losses that FAKs/AirAsia has sustained. They asked for it.
Bukankah ini membazirkan wang rakyat? Bukankah ini adalah satu ceri rasuah untuk menjaga kepentingan FAKS/AIRASIA.
Kita mengalu-alukan projek pembinaan terminal pengangkutan tambang murah yang tetap ini. Bagaimanapun, kerajaan mestilah telus dan tidak hanya memberikan layanan istimewa kepada sebuah syarikat penerbangan swasta sahaja.
AirAsia, misalnya telah diberikan hak dan keistimewaan yang telah membolehkan ia menjadi sebuah syarikat penerbangan yang mampu memperolehi keuntungan RM100 juta dalam masa yang singkat. Kerajaan telah memberikan banyak subsidi kepada AirAsia. Sehingga hari ini AirAsia telah mempunyai hutang yang banyak kepada Malaysia Airport Berhad (MAB) RM90 juta dan Malaysia Airline System (MAS) RM85 juta. Ia juga hutang kepada Petronas lebih kurang RM20 juta.
Tuan Yang Dipertua,
Bilakah kerajaan akan mengarahkan MAB, Petrtonas dan MAS mengambil tindakan untuk mengambilbalik hutang-huitang tersebut daripada AirAsia.
Tuan Yang Dipertua,
It is now a fact that the following low cost airlines SKYWEST and ALOHA in
I am certain that AirAsia will not be exempted because its survival depends very much from the generous financial assistance and special concession from the BN government.
LANGIT TERBUKA
Demi mengelakkan AirAsia daripada terus monopoli, saya menyarankan supaya kerajaan mengamalkan dasar langit terbuka dengan membenarkan syarikat-syarikat penerbangan yang lain seperti MAS menjalankan perkhidmatan Tambang Murah dalam negara.
Kenapakah kerajaan memberikan hak keestimewaan kepada AirAsia untuk monopolikan low cost carrier services di dalam Negara.
ALL-IN-ONE FARE SYSTEM
At the moment, the advertised fares of AirAsia do not represent the real price. When it advertised RM9.99 it does not mean it is RM9.99 but plus other charges like fuel, airport tax and other charges. The actual may become RM150-00 and not RM9.99 as advertised. Such business tactics are unethical and should be stopped.
The government should stop such unhealthy practices. The Government should come out with new ruling that all advertised fares for all airlines must reflect the actual price paid by the passenger, i.e. the all-in-one fare system.
FOREIGN COMPANY
Malaysian government policy for foreign company to do business in
The Government should tell us why AIA has been given special right and why it is exempted from all the government policies to do business in Malaysia.